Lo♥ki.pl
drogi tymczasowe na placu budowy

Drogi tymczasowe na placu budowy – o czym pamiętać?

Plac budowy to miejsce, które często odwiedzane jest przez ciężkie, wielkogabarytowe pojazdy. Dowożą one materiały budowane, ziemię czy też beton. Aby ich dojazd na plac budowy był możliwy, konieczne jest utworzenie drogi. Często droga taka ma charakter tymczasowy, niemniej jednak musi być ona stabilna, aby móc wytrzymać natężenie i ciężar przewidywanego transportu. O czym zatem pamiętać, tworząc drogi tymczasowe na placu budowy?

1. Ustalenie kierunku jazdy pojazdów po placu budowy

Przed rozpoczęciem budowy wymagane jest wykonanie ogrodzenia tymczasowego. Na tym etapie ważne jest, aby ustalić w jaki sposób po działce będą się poruszały pojazdy. Przed rozpoczęciem budowy drogi warto zastanowić się też, czy zastosujemy dwie bramy czy też jedną.

Zastosowanie dwóch bram jest możliwe w przypadku, gdy działka sąsiaduje z dwiema drogami dojazdowymi. Zastosowanie takiego rozwiązania może znacząco ograniczyć możliwość wystąpienia kolizji pojazdów. Pozwala też na utworzenie drogi o mniejszej szerokości, ponieważ ruch pojazdów po placu budowy będzie odbywał się w sposób jednokierunkowy. Optymalna szerokość drogi jednokierunkowej na placu budowy powinna wynosić 3-4 metry. Droga jednokierunkowa jest także zazwyczaj znacznie krótsza, a co za tym idzie, koszt jej wykonania jest znacznie niższy. Warto zatem przemyśleć zainwestowanie w stworzenie dwóch bram, aby móc zaoszczędzić na budowie drogi.

Kiedy lokalizacja placu budowy nie pozwala na stworzenie dwóch bram i drogi jednokierunkowej budowana jest jedna brama. Zalecane jest wówczas stosowanie ruchu wahadłowego, promienistego lub pierścieniowego. Ruch wahadłowy i promienisty są układami dwukierunkowymi, co oznacza, że szerokość drogi powinna w przypadku ich zastosowania wynosić 6-8 metrów. Należy także pamiętać o wyznaczeniu miejsc do zawracania pojazdów. Układ pierścieniowy pozwala na zastosowanie ruchu jednokierunkowego, zwiększa jednak długość drogi.

2. Sposób wykonania drogi

Poza ustaleniem kierunku jazdy pojazdów po placu budowy należy także zdecydować, w jaki sposób wykonana zostanie droga. Sposób wykonanie drogi należy dostosować do warunków geologicznych podłoża oraz do przewidywanego natężenia ruchu i ciężaru pojazdów.

Najczęściej wykonywanymi drogami tymczasowymi są :

  • drogi żwirowe lub żużlowe – stosowane głównie na gruntach piaszczystych, wykonywane są poprzez układanie i zagęszczanie materiału co 15 cm, ich nośność to ooło 5 ton;
  • drogi gruntowe – stosowane zazwyczaj na gruntach piaszczysto- gliniastych, można je profilować poprzez ukształtowanie spadku zapewniającego odprowadzenie wody, można je także stabilizować mieszając wierzchnią warstwę gruntu z cementem i zagęszczając,
  • drogi z płyt prefabrykowanych – mogą być stosowane na większości gruntów, najszybszy i najtańszy sposób na utwardzenie drogi, płytę układa się bezpośrednio na podłoże.

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem w przypadku budowy drogi tymczasowej na placu budowy jest użycie płyt prefabrykowanych. Ich największą zaletą jest możliwość wielokrotnego wykorzystywania, prostota wykonania i możliwość użycia na większości podłoży. Można ułożyć je na całości drogi lub tylko w pasach, po których będą przejeżdżać koła samochodów.

Poza betonowymi, do chętnie wybieranych rozwiązań należą m.in. płyty drogowe aluminiowe oraz kompozytowe, np. maty drogowe TuffTrak.

Przed wykonaniem drogi tymczasowej na placu budowy należy więc zdecydować o ilości bram i kierunku ruchu pojazdów oraz dopasować sposób wykonania drogi do warunków geologicznych występujących na działce.

Pwiązane Artykuły

Mobilne niszczenie dokumentów – czym jest i dlaczego warto?

Magda

Badanie satysfakcji klienta, czyli sposób na poznanie mocnych i słabych stron firmy

Magda

Przegląd nowych motocykli od Hondy – sprawdź te modele!

Magda